donderdag 15 september 2016

Help, mijn kind wilt niet lezen! Star Wars bied hulp

Afbeeldingsresultaat voor star wars books

Veel ouders krijgen er mee te maken, een kind die geen zin heeft om een boek te lezen of veel problemen kent met lezen. Er zijn in deze tijd voor kinderen nou eenmaal veel interessante dingen te doen dan een boek te pakken en te lezen. Toch is het ontzettend belangrijk dat kinderen een sterke basis hebben met lezen om zo beter te kunnen presteren in de toekomst. Lezen is nou eenmaal een belangrijk onderdeel van onze manier van les geven, zeker na de basis school. Toch is het voor veel ouders een probleem om kinderen aan het lezen te krijgen, en een kind dat niet leest zal een achterstand op kunnen lopen wat betreft woordenschat en leessnelheid. Voor kinderen met dyslexie, die al een taalachterstand hebben, is het niet lezen een probleem, want juist zij moeten oefenen met lezen. Maar geen zorgen! Want Star Wars bied een uitkomst voor deze ouders en kinderen.

Vandaag de dag is Star Wars weer helemaal in onder de jongste jeugd. Laat het nou net zo zijn dat er een gigantische lading aan Star Wars boeken bestaat met een oneindige hoeveelheid verhalen. Die verhalen zouden misschien wel eens de oplossing kunnen zijn voor het veel voorkomende probleem. Het punt is namelijk om kinderen geïnteresseerd te krijgen voor lezen. Rick was zelf z'n kind en verteld zijn verhaal:

"Lezen heeft mij eigenlijk nooit echt aangetrokken, ik speelde veel liever buiten of met mijn playmobile en lego. Waarom zou ik gaan lezen? Veel te saai. Daar kwam nog eens bij dat ik door mijn dyslexie een enorm trage lezer was, wat mij ook totaal niet stimuleerde om te lezen. Maar doordat ik nooit las, werd ik er ook niet beter in en verliep het leren uit boeken langzaam en moest ik extra veel moeite doen om de stof op te nemen.
Maar een grote Star Wars fan was en ben ik wel. Dat heeft mij uiteindelijk geholpen om van mijn 'probleem' af te komen.  Ik ontdekte namelijk 'The Expanded Universe', een onuitputtelijke bron van boeken, strips en e-books met Star Wars verhalen die ik nog niet kende. Een gigantische bron van nieuwe verhalen vol fantasie. Als Star Wars fan wilde ik al die prachtige verhalen weten en dus deed ik een poging.
Afbeeldingsresultaat voor star wars books
Haha ik vergeet nooit meer hoe verbaasd mijn moeder was toen ik een boek wilde bestellen: 'Weet je het zeker?' zei ze toen 'Je gaat het wel lezen dan he?'. Ik stond er zelf eigenlijk ook versteld van, ik en lezen. Wie had dat gedacht? Maar toen leerde ik voor het eerst dat een boek tot de verbeelding kan spreken en intrigerend kan zijn. Ik vond het zelfs spannend en wilde door lezen. Waarom? Omdat ik het verhaal wilde weten. Waarom? Omdat ik eindelijk iets had gevonden dat [mij] interesseerde. 
Inmiddels heb ik maar liefst 89 Star Wars boeken op de kast staan. Hoewel ik ze nog niet allemaal heb gelezen, ben ik dat wel van plan. Naast Star Wars heb ik inmiddels ook een aantal andere boeken gelezen. Het belangrijkste is dat ik heb geleerd lezen te waarderen. Ik doe het nu vrijwillig en vind er plezier in. Het mogen dan wel niet de grote bekende boeken zijn die een ouder z'n kind misschien wilt laten lezen, maar het heeft mij ontzettend veel geholpen om lezen leuk te gaan vinden, ook andere boeken zijn namelijk geen probleem meer. Het beste is nog dat mijn leessnelheid enorm verbeterd is waardoor presteren op school gemakkelijker ging. Star Wars is een enorme hulp geweest."
Afbeeldingsresultaat voor star wars books

Star Wars kan dus een enorme hulp zijn! Het is bekend dat Star Wars een enorme aantrekkingskracht kan hebben, vooral op kinderen. Het bied namelijk een zeer toegankelijke wereld vol fantasie en met ontzettend veel mogelijkheden, waaronder merchandise. Als uw kind Star Wars fan is, is er een kans dat ook hij of zij zich aangetrokken voelt tot die 'nieuwe' verhalen. En als je eenmaal begint te lezen in iets dat je leuk vind, kun je beginnen met het waarderen er van. Elk boek dat gelezen word draagt bij aan de leesontwikkeling en ook het lees tempo, wat voor sommigen hard nodig is. Uiteraard is het wel verstandig om het niveau van het boek te checken omdat niet alle Star Wars boeken geschikt zijn voor de jongste onder ons. Dit garandeert natuurlijk niets, maar het is misschien voor een ouder het proberen waard om voor te stellen (dwing uw kind niet, maar laat het zelf kennis maken met de Star Wars boeken). Want als uw kind Star Wars fan is, dan bieden de boeken een onuitputtelijke bron aan nieuwe verhalen en interesses! Dit bied natuurlijk niet alleen uitkomst voor kinderen, maar voor alle leeftijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten